Národní plán obnovy

V rámci komponenty 3.1 Inovace ve vzdělávání v kontextu digitalizace investice přispívá na vybavení žáků digitálními technologiemi pro rozvoj jejich informatického myšlení a digitálních kompetencí a na prevenci digitální propasti.
Cílem projektu je zpřístupnění mobilních digitálních technologií ve vzdělávání všem žákům i těm, kteří jsou znevýhodněni tím, že nemají vlastní zařízení. Účelem je pořízení základních mobilní digitálních technologií k zapůjčení pro znevýhodněné/potřebné žáky, kteří nemají k dispozici vlastní mobilní digitální zařízení tak, aby je měli k dispozici pro běžnou výuku a výuku distančním způsobem.
V letech 2022 - 2024 je naše škola zapojena do výzvy MŠMT o poskytnutí dotace z Národního plánu obnovy na podporu prevence digitální propasti – pořízení mobilních digitálních technologií.
Cílem prevence digitální propasti je zpřístupnění mobilních digitálních technologií pro znevýhodněné žáky a zabránění jejich digitálnímu vyloučení (tzv. digitální propasti). MŠMT s využitím Národního plánu obnovy poskytuje školám finanční prostředky na mobilní digitální technologie, které bude škola zapůjčovat znevýhodněným žákům. Záměrem tohoto kroku je snížit nerovnosti mezi žáky v přístupu ke kvalitnímu vzdělání, které by byly způsobeny nedostatečným technickým vybavením.
Co znamená digitální propast?
Digitální propast označuje sociální a ekonomickou nerovnost (propast) mezi těmi, kdo mají přístup k technologiím a kdo ne. Patří sem jak přístup k technickému vybavení, tak i k programům, komunikačním platformám či konektivitě, tj. všemu, co je třeba k digitálnímu zapojení žáka do vzdělávání. Tento nedostatek, často ještě v kombinaci se speciálními vzdělávacími potřebami na straně žáka, vede ke stavu jeho vyloučení. Důsledkem digitální propasti je prohlubování nerovného přístupu ke vzdělávání.
Škola získala dotaci z Národního plánu obnovy na nákup mobilních digitálních technologií. Z těchto prostředků byly zakoupeny v průběhu let notebooky a tablety .
Notebooky i tablety jsou určeny pro žáky a jsou k zapůjčení (krátkodobě nebo dlouhodobě) tak, aby je využívali:
-
Jako vlastní mobilní digitální zařízení v běžné výuce v libovolném předmětu.
-
V domácí přípravě na výuku, při výuce (prezenční i distanční), v kroužcích apod.
Při dlouhodobější výpůjčce je sepsána smlouva o zapůjčení zařízení se zákonným zástupcem žáka popř. se zletilým žákem.
